“ДРУЖНЄ КОЛО” – це освітня програма, спрямована на відновлення зв’язків дітей з навколишнім середовищем:
Літня природнича школа «Дружнє коло», проводиться щороку, орієнтовно в червні.
Природа – приклад довершених взаємозв’язків. Під час занять у нашій природничій школі ми допомагатимемо дітям пізнавати і розуміти ці взаємозв’язки. У супроводі професійних зоологів та ботаніків діти вивчатимуть різноманіття рослин і тварин, шукатимуть зв’язки між ними та середовищем їх існування, вирішуватимуть посильні завдання, вести свій польовий щоденник.
Навчальні заняття проводять наукові співробітники науково-дослідного відділу НПП «Подільські Товтри», а також викладачі Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка (хто саме і які заняття узгоджуються за місяць до проведення школи).
Освітні заходи – розваги, квести, ігри, веселі старти, загально-пізнавальні екскурсії до окремих об’єктів ПЗФ (за попередньою домовленістю) проводять працівники відділу екологічної освіти НПП «Подільські Товтри».
Школа триває впродовж кількох днів.
Практично всі заняття передбачають екскурсії на прилеглій території і тривають близько 1,5 години.
Місце проведення: територія еколого освітнього центру НПП «Подільські Товтри» поблизу смт. Сатанів.
Початок занять: з 8:00
Вік дітей – 7-12 років
Орієнтовна тематика навчальних занять:
Птахоспоглядання – ранкові прогулянки до лісу та річки (8:00-12:00)
Птахи – найрізноманітніша група серед хребетних тварин нашого краю! В межах території національного парку впродовж року можна побачити понад 150 різних видів.
Заняття відбуваються у формі навчальних екскурсій, під час яких діти навчаються розрізняти між собою різні види птахів за зовнішнім виглядом та знайомляться з особливостями пташиних пісень (співів, звуків). Після екскурсії діти закріплюють отриманні знання і навички на території еколого-освітнього центру шляхом інтерактивного тестування та вирішуванням простих і цікавих завдань.
Під час занять, діти у супроводі професійних орнітологів, навчаються користуватися спеціальними оптичними приладами – біноклями, визначниками птахів, знайомляться з базовими навичками наукових спостережень за птахами у природі.
Мікрокосмос – дивовижний світ комах (12:00-15:00)
Хто такі комахи і хто їхні родичі – скам’янілі предки (трилобіти та ракоскорпіони).
Практичне знайомство з різноманітною групою безхребетних тварин.
Мімікрія та інші пристосування комах на прикладі окремих груп комах (мухи-сирфіди).
Ентомологічне косіння – ознайомлення з однією з найпоширеніших методик збору комах у природі.
Збір комах, монтування та формування першої ентомологічної колекції.
Ботанічна школа. Експерименти з рослинами.
Ефемери та ефемероїди і як легко знищити велику популяцію ранньоквітучих рослин.
Пізнавальне заняття «Знай і бережи природу» (знайомство з грибами).
Екологічні ігри.
Рослини-годинники, Квіткова веселка, Квіткові пазли.
Рослини-індикатори.
Формування гербарних зразків майстер-клас.
Чому мертве дерево живіше за живе? Навіщо лісу мертва деревина?
Майстер клас-Флораріум.
(мохи, листки та квіти, полімерна глина для виготовлення горшків..)
З яких частин рослин може складатися гніздо пташки (аналіз гніздового матеріалу – розкладання на фракції гніздового матеріалу, визначення ролі рослин у гніздобудівельній діяльності птахів)?
Вимірювання віку старих дерев та створення карти вікових дерев.
Хто живе у річці? (8:00 – 18:00)
Особливості будови риб та пристосувань, що пов’язані з особливостями їх середовища існування.
Майстер-клас з виготовлення найпростішої вудки.
Змагання: Хто швидше приготує снасть; Хто влучно закине наживку;
Життя таємничих незнайомців (17:00 – 21:00)
Кажани – найуразливіша група хребетних тварин нашого краю. Морфологічні, фізіологічні та екологічні особливості кажанів.
Що спільного між кажаном і ведмедем?
Чого навчились кажани, з того, про що ми лише мріємо?
Як порахувати кажанів вночі?
Можлива екскурсія до одного з ключових зимових підземних сховищ кажанів Європейського значення.
Орієнтовна тематика майстер-класів (10:00 – 16:00).
1. Виготовлення годівнички для птахів. Майстер-клас супроводжується розповіддю про особливості підгодівлі птахів, теоретичні та практичні аспекти питання підгодівлі, особливості правильного раціону тощо.
2. Виготовлення штучних гніздівель – синичники, шпаківні, платформи, відра-гнізда для сови вухатої.
Розповідь про різні типи гніздівель, їх відмінності та особливості.
3. Виготовлення ентомологічної колекції.
4. Виготовлення гербарію (морфологічний та систематичний).
5. Особливості трофічних зв’язків птахів і ссавців. Аналіз пелеток сов.
Живлення – основа екології. На прикладі аналізу раціону живлення птахів, діти зможуть пізнати особливості процесу травлення хижих птахів, про те, кого і у яких кількостях їдять таємничі нічні птахи – сови, зрозуміти на чому побудовані їх трофічні зв’язки, дізнатися про причини циклічних коливань чисельності хижаків та їх жертв. Дізнаються про важливість птахів і шляхи їх охорони.
6. ФОТОПОЛЮВАННЯ (Натуралістична фотографія) – розповідь, демонстрація, практичні заняття (завдання та їх вирішення).
7. Створення модельної ділянки для відтворення і дослідження рідкісних видів флори.
8. Ботанічне орнаментування.
Можлива участь батьків під час занять дітей:
1. Планування еко стежки – «Посмішка весни» в межах ОВС «Сатанівська дача»
Розробка та наповнення стендів (цінність букового лісу, птахи, старі дерева та яку користь для лісу мають сойки, весняні первоцвіти, визначник дерев, ….).
2. Облаштування території еколого-освітнього центру.
Контактні телефони: (097) 921-83-46 (Дребет Михайло), (097) 044 46 23 (Одукалець Інна)